“Inbound” ja “outbound” ja muita termejä markkinoinnissa

Markkinointi ja markkinointiviestintä on pullollaan termejä ja sanontoja, jotka etäännyttävät ensikertalaisen kuin lääketieteen sanat erikoisuudellaan. Jokaisella alalla on lähtökohtaisesti termiviidakkonsa toisaalta helpottaakseen asiantuntijoiden keskinäistä viestintää, monipuolistaen alan “koettua tärkeyttä”, ja toisaalta samalla rajaten alan osaajat aloittelijoihin, osaajiin ja asiantuntijoihin.

B-to-B tai B2C on tällainen yksi jako markkinoinnin suuntaamisesta. Inbound-markkinointi on somea ja muuta osallistavaa markkinointia ja outbound kylttejä ja televisiomainoksia.  Yritysten brändikonsultointia, tuotteistamista ja myynnin kehittämistä tarvitaan eri vaiheissa yritystoimintaa, kun konsultointiyritys kertoo tämän hetken kuumimmat uutuudet termeissä ja toimissa. Näitä oppeja noudattamalla saavutetaan parempaa kaupallista menestystä niin lyhyellä kuin myös pitkällä aikavälillä.

Monia on keinoja yritysten tuloksekkaammalle markkinoinnille ja myynnille, mutta kuinka luodaan parhaiten vetovoimaisuutta asiakasrajapinnassa tai edellytyksiä myynnin nopealle ja kestävälle kasvulle?

Yritysbrändi ja yrityksen hyvin tuotteistetut palvelut yhdessä ovat keskiössä markkinointia ja samalla myyntiorganisaation pitää tehdä tuloksellista työtä, jotta tuotteet ja palvelut menevät “kuumille kiville”.

4P-malli on muuttunut nykypäivänä tykkäämisiksi, mutta se iso mutta on inbound ja outbound. Tykkääminen on yksi osa markkinointia, kun kokonaisuus koostuu näkyvyydestä, tykkäämisestä ja asiakaspalvelusta. Markkinointi on kuin yrityksen ja asiakkaan suhdepeliä – samoin kuin ihmisten väliset suhteetkin. Ei riitä, että toinen tykkää, vaan kokonaisuuteen tarvitaan paljon muutakin.

Brändimarkkinointi on siten mainontaa, myynninedistämistä, brandin kehittämistä, somistusta, sisällöntuottamista, sosiaalisen median hallintaa ja ja.

Kokemuksellisuus (experiential marketing)  on tapahtumien järjestämistä, näytekappaleita, käyttäjäkokemusten keräämistä, sponsorointia ja ja…

Palkitseminen, lahjat, asiakaslojaalisuuden vahvistajat ovat oma osansa.

Interaktiivisuus, prototyypit, nettisivujen kehitys, strategian suunnittelu, sosiaalisen media analysointi, kampanjoiden tehokkuuden mittaus, hakukonenäkyvyys, jäsenyyksien kehittäminen, koulutus ja ja…

Mitä markkinointi siten on ? Tai mikä on tänään se tärkein juttu ? Onko se Facebook, Instagram ja Twitter? Onko tärkeintä luoda heimo / yhteisö ympärille ja kertoa heille tarinoita leirinuotiolla tai onko tärkeintä näkyä omana persoonana eri palveluissa ja kertoa menemisistä ja tulemisista seuraajille? Tai onko kannattavaa soittaa, laittaa email-viestejä vai kirjoittaa kirje postin matkaan?

Ei näihin ole kenelläkään oikeaa tietoa ja vastausta, vaan markkinointi on muutoksessa samoin kuin sosiaalinen media muuttuu päivittäin. Viimeksi Google + -palvelu päätettiin ajaa alas. Markkinointi on keinojen kokoelma psykologisia menetelmiä, joita yhdistelemällä jokainen valitsee omansa. Joillekkin Facebook on se juttu, toinen valitsee jonkun muun tai muut palvelut.

Valitsetko viestiisi kuvat, videot, animaatiot, mainokset, näytelahjat, nimikortit, esitteet, tienvarsikyltit, someviestit, piirrokset, tarinat, sloganit, logot, fontit, värit, hajut vai puhelimen? Valikoima laajenee ja tekniikat muuttuvat, aplikaatiot monipuolistuvat ja ihmiset ovat ihmeissään uusista vaikutuskeinoista.

Jarruta viestintää ja pysähdy tarkastelemaan kokonaisuutta somepalveluiden äärellä ja sisällöntuotannon keskellä. Tämäkin blogi-kirjoitus on sisällöntuotantoa ja tässä hetkessä ajatusvirran virtaamaa. Some on nykypäivää, mutta somekin kehittyy, muuttuu ja osa näistä palveluista ja palveluiden muodoista poistuu kokonaan markkinoilta. Ihmiset muuttuvat ja kehittyvät palveluiden käytössä ja toisaalta käyttäytymistavat vaihtelevat. Muista katsoa siten markkinointia kokonaisuutena, sillä some ei korvaa kokonaisuutta ja some-termin alle ei voi laittaa koko markkinoinnin termistöä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *