Markkinointi muutamin sanoin

Markkinoinnin keinoista harvemmin keskustellaan julkisuudessa. Ne ovat ja ne kehittyvät, mutta kritiikkiä niistä ei erityisemmin julkaista tai myöskään julkisesti kehuta toisen menetelmän toimivan erityisen hyvin.

Account based marketing – on yksi tällainen keino – menetelmä, joka on kehittynyt työmenetelmäksi ja vaiheiksi markkinoinnin toteuttamiselle yrityksen toimesta. Onko se parempi muihin vaihtoehtoihin verrattuna, on kenenkään vaikea sanoa. Ehkä asia on sama kuin ostaisi kaupasta mansikka- tai suklaajäätelöä – eli makuasia.

Samalla tavalla muut markkinoinnin keinot ovat joskus hyviä, joskus huonoja. Tämä tekee markkinoinnista jatkuvan haasteen yritykselle ja toisaalta eri toimialoilla on erilaisia opittuja käytäntöjä asiakkaan tavoittamiseksi.

Onko tienvarsinäkyvyys hyvää markkinointia? Somemarkkinoinnin oppeja noudattamalla alinomaa, se ei liene tarpeen. Ohikulkija voi kuitenkin kertoa omassa sosiaalisessa verkostossaan asiasta “ilman digimediaa” ja tällöin perinteinen puskaradio onkin toiminut sosiaalisen median tavoin ja tienvarsikyltti on nyt perinteisen hyvää markkinointia.

Tulosteet eivät katoa ikkunoista, kun Google + palvelu päättyy, mutta mainokset tuolla katoavat. Nimikortit säilyvät lompakoissa, vaikka digiviesti deletoitiinkin viestiketjusta. Facebook-virtaa harvoin kelataan vuosien taakse, kun esite voidaankin etsiä kirjahyllystä juuri tiettyä tarvetta varten. 

Markkinointi on psykologiaa, kaupallista ajattelua, viestintää ja teknistä tietotaitoa toteuttaa erilaisia menetelmiä käytännössä. Markkinointi sisältää itsessään ison määrän myyviä menetelmänimikkeitä ja näiden osaajat myyvät juuri tätä oikeaa menetelmää tämän päivän oikeana markkinointimenetelmänä. Onko se paras menetelmä, jos moni muu kilpailija toteuttaa samaa periaatetta? Tai onko somemarkkinointi riittävä menetelmä koko markkinoinnin toteuttamiseksi? Entä onko some jo eilisen päivän ideologiaa, kun puheen keskiössä on “fusion marketing”?

Olen yhdistelmämarkkinoinnin kannalla. Sosiaalinen media, osallistavuus ja yleisesti kaksisuuntainen viestintä on tärkeä kehitysaskel ihmisten välisessä viestinnässä sekä yritysten kanssa. Tämä ei ole kuitenkaan koko kuva markkinoinnista. Yritykset eivät voi ainoastaan hallita heimoja ja kertoa heille mukavia tarinoita tuottamalla mielenkiintoista sisältöä jatkuvasti. Yritysten täytyy tuottaa laadukkaita lopputuotteita tai -palveluita lähtökohtaisesti, jotta yritys kehittyy toivomaansa suuntaan tulevaisuudessa. Tästä näkökulmasta yritys kehittää laajasti toiminta-alueensa elinvoimaisuutta ja ns. aluetaloutta.

Fusion marketing on mielestäni terminä mielenkiintoinen, sillä ajatuksena on tällöin huomioida laajasti markkinoinnin eri keinot ja valita niistä parhaimmat yrityksen tavoitteisiin nähden. Taustalla voi samalla olla visio aluetalouden kehityksestä, toisaalta laadukkaasta sisällöntuottamisesta sosiaaliseen mediaan, mutta myös ns. perinteisten markkinointikeinojen hyödyntämisestä tavoitteisiin pääsemiseksi.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *